Döden

Min farmor dog nydligen. Mot slutet var det exakt vad hon ville, och i hennes fall kom döden som en befriare. Alla hennes anhöriga inklusive mig själv, var glada och lättade över att hon fick den lyx att lämna livet utan ännu längre plågor. Personligen ser jag döden som något positivt, man får äntligen ett slut på den här skiten. Jag tycker om att leva, men även en ung stark tjockis som jag själv upplever lidande, och hur blir det då då man blir gammal och sjuk? Ännu mer lidande. Speciellt ifall ens livspartner dör före du själv, då blir du dessutom lämnad ensam i ditt lidande, och då är det ju inte så konstigt att döden upplevs som en befriare.

Hursomhelst, detta inlägg handlar om vad som händer efter döden, inte för den som dött, utan för de anhöriga. Inlägget heter:

Begravningsfika


Detta är ett mycket intressant fenomen. På film så verkar begravningsfika vara en sorglig tillställning, men så verkar det inte vara i min familj. I min familj äter vi alltid smörgåstårta, vilket är väldigt gott. Jag tycker om goda saker, därför blir jag glad. Det serveras också kaffe, och ibland alkohol, av kaffe och alkohol blir alla glada.

Man får också träffa släktingar man aldrig ens har träffat, släktingar som farmors systrar tex. Det pratas också en hel del, här följer ett antal citat från döde farmors begravningsfika. enjoy

  • Vem är du då? Jaha, Arnes son, jaha, så du är också Arnes son? Hur många är ni egentligen?
  • Var det Ingrid farmor hette? (detta låter värre än vad det egentligen är, farmor kallades nämligen för "putte" hela sitt liv och vi barnbarn fick aldrig en chans att lära oss hennes riktiga namn)
  • Nämen vilken fin bastu ni har byggt! Vasa?! Kostade fönsterglaset bara 5000?
  • Men visst är det hemskt att någon ska behöva dö för att vi ska se till att träffas?
Vill fokusera lite snabbt på den sista kommentaren. För exakt samma person sa exakt samma sak då vi var på min döde farfars begravningsfika. Och vad jag kan minnas så har vi inte umgåtts sen farfar dog, vilket får mig att anta att det verkligen behövs att någon i släkten ska dö för att vi ska se till att träffas. Om DET inte är komiskt, vad är isåfall?

tubby out.

Kommentarer
Postat av: Taxweiler

Vad som händer efter... Begravningsfika. Det är humor! Hade för mitt liv velat vara där, jag gillar ju också smörgåstårta.

2009-05-04 @ 23:41:42
Postat av: kastaom

Ett allvarligt men inte desto mindre humoristiskt inlägg. Det är något med det sista citatet som fängslar mig, vet inte vad men.. något. Jävligt ärligt, vilket gör det fint sagt på något konstigt sätt... jaja. Döden, döden, döden.

Puss

2009-05-04 @ 23:57:31
URL: http://kastaom.blogg.se/
Postat av: The Tüb

Ja du skulle ha vart med, kan helt ärligt säga att du missade något:D

2009-05-05 @ 03:38:41
Postat av: Elin

du har inte sagt ngt om att din farmor har dött!?



känner mig jättehemsk för det första jag kom och tänka på var "allt hopp är ute" grejen.

2009-05-06 @ 00:57:48
Postat av: The tüb

Men elin, det e ju ett ganska roligt skämt

2009-05-06 @ 23:27:49
Postat av: Elin

du har rätt det är jävligt roligt med tanke på vem som sa det..

2009-05-07 @ 22:30:18
Postat av: Bubben

Detta var ett sanningens inlägg! PS.Bra jobbat på vänsterkanten igår DS.

2009-05-10 @ 21:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0