Fellon

Det har verkligen varit en intressant natt. P3 sände ut i etern att en svensk kvinna som suttit i Amerikanskt fängelse i nästan 30 år äntligen ska släppas och utlämnas till Sverige. De undrade vad vi i Sverige tycker om det och även vad vi tycker om vårt eget straffsystem. Måste säga att jag blev förvånad och lite orolig. I stort sett alla som ringde in tyckte att Sverige är för mesigt. (förutom en kvinna som måste ha ätit naiv frukt eller nåt, för hon tyckte att mördare inte alls borde straffas utan enbart behandlas med kärlek. Fast nu när jag skriver ut det i ord så låter det inte som en så jättedum idé egentligen. Vad snäll hon måste vara)

Många anser att Sverige behöver dödsstraff, och om inte det så behöver vi iallafall längre fängelsestraff, och om inte det vore nog så tyckte alla som ringde in att det ska bli "hårdare" att sitta i fängelse. Folk jämförde hejvilt med länder som Kina och USA och menade att sitta i fängelse, det ska minsann inte vara nån jävla semester! Undrar hur många av inringarna som faktiskt har bokat biljetter till Kumla sol o bad.

Jag är bara rädd att det ska handla mer om att straffa än om att rehabilitera. Jag förstår faktiskt inte vad man ska ha en massa människor inlåsta för, speciellt när det dessutom kostar en massa pengar. Det blir mer o mer vanligt att interner får ha elektronisk fotboja istället, och det tycker jag bara är bra. Sverige borde bli först med att introducera ett helt nytt korrigeringssystem för sin befolkning. Nånting helt nytt som är bra för alla. Undrar vad det skulle kunna vara?

Naturligtvis så har jag ju bara dessa åsikter tills jag personligen blir påverkad av den grövre och grövre kriminalitet som härjar i Sverige. När någon bränner ned mitt hus eller stjäl min bil kommer jag säkert tycka att den personen ska låsas in för all framtid. Då är det ju bra att det inte är jag som ska döma personen, utan folk som faktiskt kan sina saker. Det tycker jag känns tryggt. Rättvisa ska inte vara enkelriktat.

Vill avsluta med att man ändå borde se över straffen i Sverige. Lite märkligt att man dömer ut hårdare straff till killen som hade 1 kilo koks i bakluckan på sin toyota, än killen som knivhögg en kille till döds i fyllan. Eller så är det inte det minsta märkligt. Vad vet jag? Jag kör frukt.

Två saker som jag för övrigt stör mig på:

1. Sluta klaga på att fängelsematen är dyrare än skollunchen. Internerna ska ju faktiskt överleva och har inte möjlighet att springa hem till mamma o äta.

2. Ni som bor på 4e våningen på Kungsgatan 26 och har tidningen, sluta upp med det eller flytta till en ingång där någon fler har tidningen. Tubby out.

Kommentarer
Postat av: Johannes

Man borde hyra in dog whisperer för att sätta alla bovar på plats.

2009-04-09 @ 07:19:52
Postat av: Emma

Jag får känslan av att dessu brutalt hårda fängelsestraff (som dina exempel på kina och usa) är lite gammalmodiga. Lite stenåldersfasoner faktiskt! Självklart ska dom inte gå på fri fot och fortsätta mörda och leva fan men jag är mer inne på ditt spår om att rehabilitera.



Är du nöjd nu när jag kommenterar?;)

2009-04-14 @ 20:47:55
Postat av: Mr Tubby himself

Varför tänkte jag inte på det? Så länge man inte är aggressive, utan dååååååminant

2009-04-17 @ 04:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0