Bidragsnatt

Jag var just med om en mycket intressant fenomen. Jag hade inte bestämt mig för vad jag skulle skriva inatt, men efter att jag köpt bröd på Statoil så stod det klart. Detta inlägg kommer att handla om fenomenet bidragsnatt.

Det är ofta jag kommit på mig själv med att tänka: "Vars arbetar den där typen?" eller snarare "Vars kan den där typen överhuvudtaget arbeta?" Ikväll fick jag svaret. De arbetar inte.

Jag klev in på Statoil strax efter 00:00, och blev förvånad över att det var så mycket folk, och inte heller vilka som helst. Butiken var fylld av människor som jag har knappt sett förut i den mindre stad jag bor i, och jag undrade vad som hade hänt som lett till att denna skara kallats till Statoil en sen Torsdagnatt.

Efter en stunds väntan i kö så kommer jag fram till kassören som jag känner lite grann. Härefter följer vår dialog: "J" för jag och "K" för kassören:

J: Tjena, ser att du har fullt upp
K: Bidragsnatt
J: Va?
K: Bidragsnatt
J: Jahaaaa, eller va?
K: Alla här inne går på bidrag
J: Jaså?
K Mmmm
J: Alla?
K: Alla
J: Men inte jag
K: Nä, inte du
J: Vad intressant
K: Jadå, det är som en andra löningskväll, fast dräggigare
J: Men varför är alla här?
K: För att de fick pengarna för 11 minuter sedan
J: Aha, så nu ska det jagas kvällsmat?
K: Verkar så.

Och det var verkligen sant. Det här är ingen snäll blogg, därför ska jag passa på att skriva att det var en märklig sammankomst jag attenderade. Påminnde mig om nåt jag sett i sagan om ringen, när de springer genom Moria cave och det börjar krypa upp en massa vättar ur underjorden. SÅ kändes det. Som om jag fick bevittna en sällsynt jakt på föda som underjordiska varelser ägnade sig åt på Statoil. Många hade tom hämtat sin klädsel från Sagan om ringen med undantag för ett äldre par som såg ut som Madickens föräldrar. Och sen så var ju jag själv där. Jag ser just nu ut som om jag lånat Magnus systers Kurt Cobain tröja. Men....det har jag ju!

Mycket märkligt. Har egentligen ingen direkt poäng med detta inlägg förutom att det var väldigt komiskt, och vi lever ju i en tid då det verkar vara inne att sparka på arbetslösa, så då kan ju jag också göra det lika gärna.

Nä, jag lämnade min kassörbekant som hade fått upp ångan med att servera korv till hungriga bidragstagare och gick hem med känslan att jag är så sjukt mycket bättre än dem. Och där var jag onödigt rättfram. Tubby out





Kommentarer
Postat av: Anonym

NEEEJ! INTE KURT COBAIN-TRÖJAN!!!

2009-04-17 @ 21:05:29
Postat av: Mr Tubby himself

Kan bara hålla med The Who, c'mon join the party, dress to kill, eller Kurt själv, come as you are

2009-04-18 @ 06:24:17
Postat av: goore

Vem var inte där igårnatt, om inte jag?

2009-04-18 @ 17:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0